söndag 23 maj 2021

På cykelvänliga vägar!

 Entrade min cykel för tur öster om Malmö. Första biten är en cykelbana anlagd på en gammal järnvägsvall. Den järnvägen gick då mellan Malmö Östervän och ända ut till Genarp, via bland annat Bara och Klågerup. Nu slutar cykelbanan i Klågerup, vad jag vet, men så långt cyklade jag inte på den. Precis innan Bara vek jag av på landsvägen som går upp mot Bjärshögs kyrka och by. En väg som attrarherar många cyklister och även motorcyklister för den delen. Mellan Bjärshög och Lilla Mölleberga är vägen både krokig och backig. Speciellt en backe, som jag fick nedåt, ökar på hastigheten ganska rejält. Jag kom nog upp i över 50 km i timmen just där.

Vid Lilla Mölleberga går vägen över Sege å som utnyttjats av vattenkvarnen på platsen. Idag ur funktion.


Vid Hintons golfbana i Kvarnby

Rapsen är väldigt gul nu.

Vackert med dessa kombinerade färger.

En gård i Bjärshögs by

Som en ö i landskapet!

Bjärshögs by från andra hållet.

Vid en höjd var utsikten vidsträckt.






Sege å vid Lilla Mölleberga.

Den sträckan ska göras om, delvis i alla fall.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...