tisdag 10 maj 2022

Sofiero - en skånsk pärla!

 Alla har vi väl våra pärlor som vi gärna återkommer till då och då. En för mig är Sofiero slott strax norr om Helsingborg, precis där Laröd tar vid.

Denna plats är mest känd för alla blommande Rhododendron i slutet av maj och några veckor in i juni. Trots att det är flera veckor dit så åkte jag till Sofiero på vinst eller förlust. Och till min glädje så hade en del Rhododendron och Azalea börjat visa upp sin prakt. 

Jag gick även upp på andra våningen i slottet där en permanent utställning visar hur kungafamiljen hade det för si så där 100 år sedan. Kungen som hade slottet som sommarresidens hette Gustaf VI Adolf, eller som han var döpt till, Oscar Fredrik Wilhelm Olaf Gustaf Adolf, hertig av Skåne. Många av Rhododendron som finns runt slottet och framför allt nere i ravinen mot Öresund är planterade av kungen själv.




















Nu undrar du kanske var en bild på själva slottet är, men jag undanhåller den för dig.

En utställning som du inte får missa är om Gert Wingårdh, arkitekten du vet.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...