Visar inlägg med etikett industriområde. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett industriområde. Visa alla inlägg

tisdag 26 februari 2019

Från filmpalats till skrotplats.

Nu överdriver rubriken lite vad som kommer här nedanför. Ok, jag var vid Ystads (ena) stolthet idag, det gamla regementet som härbergerar bland annat en större byggnad där både Wallander och Bron delvis spelats in. Jag och Lalle vandrade runt i området och hamnade på baksidan av detta filmpalats. Där stod en man och rökade med en kopp kaffe i andra handen. Vi kom att talas vid, och snart så fick vi besöka insidan av huset. Det är den nyaste av byggnaderna på gamla P7:s område, i ett sista försök att få försvarsmakten att besinna sig med nedläggningen. Men det hjälpte inte.
Det var en aning för mörkt för att fånga bra bilder där inne.
Skrotplatsen då? Jo, i industriområdet intill finns det några bilskrotar, varav en såg lockande ut. Naturligtvis frågade vi ägaren om lov att fotografera, och javisst får ni det. Det intressantaste med hans plats var samlingen av olika emblem mm på sin stuga. Även stugan var för mörk för bra bilder, så utsidans utsmyckning får duga.
Här lite bilder från dagens lilla runda på cirka 6 km.

Från en av alla tegelväggarna på P7:s gamla regemntområde i Ystad.

En detaljbild från regementet.



Plåt och tegel.

Mycket el förbrukades troligen dagligen här.

Här ser man en "plakett" med alla namnen på de som var med i Wallander-produktionen. 12 filmer blev det, 2 långfilmer och 10 TV-avsnitt, då med Krister Henriksson.

Enda bilden inifrån filmstudion.

Man skymtar de stora kulfången som fanns/finns över skjutbanornas loppbana.

En kille vi träffade på visade oss både var hackspettsbo och rävgryt fanns på denna korta sträcka fram till andra sidan dungen.

Och så skroten, en hjullastare som är lika gammal som ägaren själv. Enligt honom själv.

Detaljer från en av skrotbilarna.

Ännu en skrotbil.

Intressantast var precis utanför hans arbetsbod, med alla detaljer som är där.


Ny silos vid värmeverket i Ystad.

Texten/bilden talar för sig själv.

Väl hemma flög pjoddarna iväg för övernattning.
Rundan var speciellt intressant idag då vi träffade på ett antal intressanta människor. En dagisfröken var nyfikna på om vi tog bilder på "hennes barn". Naturligtvis gjorde vi ju inte det. Som amatörfotograf är du väl medveten om att fotografera barn är ett förbjudet ämne, om inte överenskommelse finns. Nästa person var mannen som visade in oss i filmstudion. Tredje personen den unga mannen som talade om var det fanns spännande fågelbo och rävlya för oss. Mannen på skroten var urtrevlig och visade oss även in i sitt allra heligaste, kontoret med alla detaljer han hittat i olika bilar under årens lopp. Underbyxor han hittat har fått en hedersplats och det första man ser på kontoret.

/ Lars

onsdag 2 maj 2012

Industriminnen del 2

När jag var i Limhamn så fortsatte jag att gå in emot staden Malmö via Limhamnsvägen. I höjd med Limhamns gamla brandstation höll de på att riva en industribyggnad där Lögstrup hållit till, eller om det nu var de som gjorde bensinpumpar en gång, minns inte :-).
Några exteriöra och några interiöra bilder kommer här nedanför.










Jag var där själv och då är det lite läskigt när man inte har en aning om vad som finns bakom hörnet. Höll mig följaktligen på bottenvåningen denna dag ...

/ Lars


  

onsdag 14 december 2011

Eslövs baksida ...

... på något sätt så är nog östra delen av Eslöv baksidan, mycket beroende på att det mest är industrier öster om järnvägen. Här har företag som t. ex. Åkermans verkstäder huserat en gång i tiden. För dig som minns var deras specialitet grävmaskiner.
Under sommaren när Eslöv firade 100 år som stad fanns en konstutställning (Eslöv Wide Shut) i en av de gamla maskinhallarna allra längst ut bara några hundra meter från flygfältet, som numera kan kalla sig flygplats då där finns en asfalterad start/landningsbana.


Gick i alla fall denna dag den 9 september för att se utställningen. Passade på att ta lite bilder på lite av varje på vägen dit och även på tillbakavägen.








De tre första bilderna är från silosen vid Bruksgatan, fjärde bilden ett ställverk inne i lokalen där utställningen fanns.
Femte bilden Åkermans väg medan den sista är en interiör från gamla slakteriet på Pärlgatan. Vill minnas att den sistnämnda byggnaden eldhärjades för inte så längesedan.

/ Lars



Cruising!

 En gång om året så kommer ett antal bilar av äldre modell till Ystad. En del nyare vill också vara med i leken. I år inträffade denna samli...