måndag 23 april 2012

Orchidé, orkidé eller hur man stavar det ...

Oavsett hur man stavar det så är orchidén/orkidén bland de vackraste, och många gånger svåraste att ta sig an. Det gäller naturligtvis både de som står inomhus och även de jag har i trädgården året runt.
När man nämner ordet orkidé så tänker de allra flesta på "brudorkidén" eller Phalaenopsis som den egentligen heter. De säljs i parti och minut (vilket uttryck för något som alltid går att få tag på) i alla varuhus numera. Då jag började intressera mig för dem 1986 fanns inte många av dem, så därför var priset därefter.





Denna är en hybrid, det vill säga korsning mellan ett antal rena arter.
Förmodligen den lättaste att börja med. Sedan har du omkring 30000 olika arter att ta dig an i omkring 800 släkten. Svenska orkidéer finns ju också, men endast ett 50-tal arter.
Vill du läsa vidare så gör det på Wikipedia, och se på vackra bilder på Orchidworks. I Sverige finns ett orkidesällskap, se länk!
Lycka till!!!

/ Lars



1 kommentar:

Matts sa...

Orchidén är en riktigt vacker blomma...har en här hemma som i dagarna har börjat att blomma. Ser med spänning fram emot hur skotten jag fick av dig kommer att ta sig.

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...