Efter Domkyrkans intagande var vi sugna på ett besök nere vid Roskildefjorden. Den andra attraktionen i staden finns ju där nere, nämligen Vikingaskeppsmuséet. Det som förvånade mig mest ner dit var den ganska stora höjdskillnaden från kyrkan till vattennivån. 30 meter för att vara ganska exakt. Enligt en skylt i parken vi passerade på väg ner så är det 8 % lutning, och det kändes lite grand på vägen tillbaka.
Något jag fastnade för var också kontrasten mellan skeppen och byggnaden de befinner sig i. Dessa bräckliga farkoster mot den råa betongen, det var på något sätt häftigt.
Vikingeskibsmuséet består egentligen av två delar, dels själva byggnaden och dels på andra sidan bron där det fanns både kafé och annan verksamhet. Vi befann oss där en fredag, och just denna dag var det Bededagen i Danmark. Förväxla nu inte orden, utan det kan översättas till Böndagen på svenska, och har alltså inget med betor eller annat att göra. 130 danska riksdaler kostade inträdet, en kanske lite väl hög entréavgift i mina ögon.
Bededagen gjorde sig påmind vid en utescen där en gospelkör framförde sitt budskap till alla i dess närhet.
Efteråt gick vi längs gasverket, en kulturinrättning av något slag och vidare genom samma park som vi gick i tidigare. Staden med 48000 invånare sov verkligen denna Bededag, för inte var det mycket folk i rörelse precis.
För min del blev det många mils resande denna dag. Först buss och tåg till Helsingborg, och mötte upp Lalle där, sen färja till Helsingör för vidare åkning med tåg till Köpenhamns huvudbangård. Byte till Intecity-tåg mot Esbjerg och hoppade av i Roskilde cirka 30 km från Köpenhamn.
Hemvägen blev lite annorlunda. Roskilde med buss till Hilleröd, byte till tåg som jag trodde skulle gå via Fredensborg o till Helsingör, men nä, det gick över Gilleleje på norra Själland och sen ner mot Helsingör. Det lustiga med detta lilla lokaltåg var att den påminde om en vanlig spårvagn, och att på vissa hållpaltser var du tvungen att trycka på stopp för att de skulle stanna och släppa av dig.
Två saker jag konstaterade med resan från Helsingör till Roskilde var att spåren i Danmark är betydligt jämnare än i Sverige, och att tågen är av betydligt sämre standard är i Sverige. Bland annat fick man lyfta in barnvagnar i tåget då det var flera trappsteg högt insteg, o det hade aldrig tillåtits i Sverige inte.
/ Lars
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Cruising!
En gång om året så kommer ett antal bilar av äldre modell till Ystad. En del nyare vill också vara med i leken. I år inträffade denna samli...
-
Dinoland? Var kan nu detta ställe vara? Måste vara Fred Flintas hemtrakter, eller? Nja, riktigt så långt bort är det inte sett från min hor...
-
När morgonrutinerna var gjorda bestämde jag mig för att ta tag i kameran. Måste erkänna att det inte blivit mycket plåtande de senaste månad...
-
I bilen vid 12 och iväg till Genarp för en riktig blöt genomkörare. Matts körde via Klågerup ut mot Ekevallen i Genarps utkant. Där ligger e...
-
Det är inte så illa som det kanske låter. Jag har helt enkelt gjort lite svartvita foton från senaste besöket i Helsingborg! ...
-
En gång om året så kommer ett antal bilar av äldre modell till Ystad. En del nyare vill också vara med i leken. I år inträffade denna samli...
-
Några harar springer och leker, eller nå´t! Ramen är inventerad från övrig bild ... / Lars
-
Mig veterligen en titel på en film, och säkerligen en boktitel med. I mitt fall handlar det om jakten på höstens färger i naturen, en inte ...
-
Alla bilder tagna år 2018 Södra uppgången vid Triangelns station i Malmö Också från Triangelns station Ibland, eller rätt ofta...
-
En tanke som legat och grott en tid är att göra bilderna i kvadrat. Visst kan man göra om gamla rektangulära bilder till kvadratiska, men d...
-
För cirka 2 år sedan hade jag och Lalle förmånen att bli insläppta på Skrombergaverken i Ekebys utkant. Detta område som i princip var rivni...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar