Efter Domkyrkans intagande var vi sugna på ett besök nere vid Roskildefjorden. Den andra attraktionen i staden finns ju där nere, nämligen Vikingaskeppsmuséet. Det som förvånade mig mest ner dit var den ganska stora höjdskillnaden från kyrkan till vattennivån. 30 meter för att vara ganska exakt. Enligt en skylt i parken vi passerade på väg ner så är det 8 % lutning, och det kändes lite grand på vägen tillbaka.
Något jag fastnade för var också kontrasten mellan skeppen och byggnaden de befinner sig i. Dessa bräckliga farkoster mot den råa betongen, det var på något sätt häftigt.
Vikingeskibsmuséet består egentligen av två delar, dels själva byggnaden och dels på andra sidan bron där det fanns både kafé och annan verksamhet. Vi befann oss där en fredag, och just denna dag var det Bededagen i Danmark. Förväxla nu inte orden, utan det kan översättas till Böndagen på svenska, och har alltså inget med betor eller annat att göra. 130 danska riksdaler kostade inträdet, en kanske lite väl hög entréavgift i mina ögon.
Bededagen gjorde sig påmind vid en utescen där en gospelkör framförde sitt budskap till alla i dess närhet.
Efteråt gick vi längs gasverket, en kulturinrättning av något slag och vidare genom samma park som vi gick i tidigare. Staden med 48000 invånare sov verkligen denna Bededag, för inte var det mycket folk i rörelse precis.
För min del blev det många mils resande denna dag. Först buss och tåg till Helsingborg, och mötte upp Lalle där, sen färja till Helsingör för vidare åkning med tåg till Köpenhamns huvudbangård. Byte till Intecity-tåg mot Esbjerg och hoppade av i Roskilde cirka 30 km från Köpenhamn.
Hemvägen blev lite annorlunda. Roskilde med buss till Hilleröd, byte till tåg som jag trodde skulle gå via Fredensborg o till Helsingör, men nä, det gick över Gilleleje på norra Själland och sen ner mot Helsingör. Det lustiga med detta lilla lokaltåg var att den påminde om en vanlig spårvagn, och att på vissa hållpaltser var du tvungen att trycka på stopp för att de skulle stanna och släppa av dig.
Två saker jag konstaterade med resan från Helsingör till Roskilde var att spåren i Danmark är betydligt jämnare än i Sverige, och att tågen är av betydligt sämre standard är i Sverige. Bland annat fick man lyfta in barnvagnar i tåget då det var flera trappsteg högt insteg, o det hade aldrig tillåtits i Sverige inte.
/ Lars
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Cruising!
En gång om året så kommer ett antal bilar av äldre modell till Ystad. En del nyare vill också vara med i leken. I år inträffade denna samli...
-
Det sägs ju att ett fotografi inte ljuger, men med dagens digitala metoder kan man trixa ordentligt med fotografier. Eller vad sägs om Erik...
-
Malmö, liksom många andra städer med anor från tiden på 1800-talet när industraliseringen tog fart, har många sevärda hus utmed dåtidens par...
-
Många platser förändras ständigt, mer eller mindre. Vissa ställen är det naturen själv som förvandlar i sakta mak, medan andra är det vi män...
-
(Klicka på bilderna för att se dem större) Efter några dagars vila för kameran bar jag iväg den till centrala Malmö. Slottsträdgården l...
-
Då äntligen kom jag till Hilleröd, en halvimmes tågfärd från Helsingör. Tanken att ta mig dit har funnits en längre tid, men blev av först n...
-
Nu var det ett tag sedan jag besökte Simrishamn senast. Ok, en kort runda i somras, men dessför innan kanske i våras. Tanken idag var att fo...
-
Nu är det inte som ni tror detta ska handla om, utan att jag redigerat, och fixat o trixat i ett redigeringsprogram för att få fram lite ann...
-
Just precis, objektivt sett då den nya gluggen är på plats. Det blev Canons 70-200 mm 4L IS, det vill säga med stabilisering. Omvandlat till...
-
. . . så ska allt detta du ser vara jämnat med marken. Ny bebyggelse kommer upp "ur askan". Snygga kvarter intill Surbrunnsparken ...
-
Detta är ett tema som spänner över en mängd saker, och folk. Jag koncentrerar mig till tre bilder på några skrotbilar uppe på Kyrkö mosse s...

















Inga kommentarer:
Skicka en kommentar