Efter Domkyrkans intagande var vi sugna på ett besök nere vid Roskildefjorden. Den andra attraktionen i staden finns ju där nere, nämligen Vikingaskeppsmuséet. Det som förvånade mig mest ner dit var den ganska stora höjdskillnaden från kyrkan till vattennivån. 30 meter för att vara ganska exakt. Enligt en skylt i parken vi passerade på väg ner så är det 8 % lutning, och det kändes lite grand på vägen tillbaka.
Något jag fastnade för var också kontrasten mellan skeppen och byggnaden de befinner sig i. Dessa bräckliga farkoster mot den råa betongen, det var på något sätt häftigt.
Vikingeskibsmuséet består egentligen av två delar, dels själva byggnaden och dels på andra sidan bron där det fanns både kafé och annan verksamhet. Vi befann oss där en fredag, och just denna dag var det Bededagen i Danmark. Förväxla nu inte orden, utan det kan översättas till Böndagen på svenska, och har alltså inget med betor eller annat att göra. 130 danska riksdaler kostade inträdet, en kanske lite väl hög entréavgift i mina ögon.
Bededagen gjorde sig påmind vid en utescen där en gospelkör framförde sitt budskap till alla i dess närhet.
Efteråt gick vi längs gasverket, en kulturinrättning av något slag och vidare genom samma park som vi gick i tidigare. Staden med 48000 invånare sov verkligen denna Bededag, för inte var det mycket folk i rörelse precis.
För min del blev det många mils resande denna dag. Först buss och tåg till Helsingborg, och mötte upp Lalle där, sen färja till Helsingör för vidare åkning med tåg till Köpenhamns huvudbangård. Byte till Intecity-tåg mot Esbjerg och hoppade av i Roskilde cirka 30 km från Köpenhamn.
Hemvägen blev lite annorlunda. Roskilde med buss till Hilleröd, byte till tåg som jag trodde skulle gå via Fredensborg o till Helsingör, men nä, det gick över Gilleleje på norra Själland och sen ner mot Helsingör. Det lustiga med detta lilla lokaltåg var att den påminde om en vanlig spårvagn, och att på vissa hållpaltser var du tvungen att trycka på stopp för att de skulle stanna och släppa av dig.
Två saker jag konstaterade med resan från Helsingör till Roskilde var att spåren i Danmark är betydligt jämnare än i Sverige, och att tågen är av betydligt sämre standard är i Sverige. Bland annat fick man lyfta in barnvagnar i tåget då det var flera trappsteg högt insteg, o det hade aldrig tillåtits i Sverige inte.
/ Lars
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Cruising!
En gång om året så kommer ett antal bilar av äldre modell till Ystad. En del nyare vill också vara med i leken. I år inträffade denna samli...

-
Gick en runda på eftermiddagen innan jag skulle till en vän på Annetorpsgården. Nedanför finner du bilder från den härliga hösten med bilder...
-
Humorn i motivet var väl det som fångade mig. Glada sittplatser på en bro mellan några av sjöarna inne i centrala Köpenhamn. / Lars
-
Vad gillar jag i bilden tro? Jo, att paret befinner sig på rätt plats i bilden, och att stammarna till vänster formar en portal in mot skoge...
-
Efter att svanar, dovhjortar mm. var fångat på "film" fortsatte färden längs vägen som mer eller mindre löper parallellt med landn...
-
Klockan visar 05:40 den 24 april 2015. Om några minuter ställer jag mig vid busshållplatsen. Var färdig för att åka o upptäckte att det var ...
-
Mittemellan Billeberga och Asmundtorp finns ett vägkors där man kan komma till Tågarp, Annelöv, Saxtorp och Billeberga. Just här ser man en ...
-
Detta hände för några år sedan då jag var nere vid Ribban tillsammans med några vänner. Rätt som det var såg Turning Torso ut att blivit fär...
-
Cirka 4000 deltagare startade på linjen i ungefär 60 grupper. Med början vid 10 och de sista iväg runt klockan 15. Banan var cirka 8 km lång...
-
(Klicka på bilden för att se den större) Detta är en tavla av Axel Johan Widell från Södervidinge. Han föddes 12 september 1890 i just ...
-
Vad symboliserar Helsingborg ? Blått? Nja, jag vet inte det. Här har jag plockat fram några bilder som mer eller mindre domineras av den blå...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar