onsdag 7 mars 2018

Mindre än 1 km hemifrån!!!

Jag har glädjen att bo nära naturen. Det är lätt att ta sig ut dit, och alla bilder du ser är tagna inom en kilometers radie från min bostad. Priviligerad? Ja, absolut. Enda felet är att jag inte tar mig dit så ofta som jag egentligen vill. En favoritplats jag har är en bänk där man ser ut över den lilla sjön som är cirka 500 meter lång och 100 meter bred på bredaste stället. Fågellivet är mäktigt på sommartid med bland annat svanfamiljen som ofta får upp emot 7 ungar. Gässen har sina bo på en liten ö i mitten av sjön. Andra intressanta arter som sett på området är pungmesen, stjärtmesen, steglitz, rördrom, kungsfiskare och många andra arter. Ibland vallfärdar fågelskådarna från norra Sverige enbart för en liten ovanlig art.









Mina första minnen av denna fina park i östra Malmö med namnet Husie mosse var en sjö där ingen tillstymmelse av växtlighet syntes till. Idag har naturen tagit över och format området på sitt sätt. Röjning har gjorts så sent som nu i vinter för att inte helt växa igen.
Som bildbonus idag får du se hur en svanfamilj just här såg ut för många år sedan.



/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...