tisdag 27 mars 2018

Köge - en mysig plats!

Efter många om och men så beslöt sig Lalle och jag att besöka Köge några mil söder om Köpenhamn. Hade inte så mycket att gå på då jag ville besöka staden "osedd" så att säga.
Det första som vi mötte var en nybyggnation av stora mått, ett helt nytt centrum höll på att byggas upp, och med en imponerande trappa som ledde från centrum över gatan till järnvägsspåren. Här ligger trappan som fanns i Eslöv i lä. Bara ett par kvarter bort började den äldre bebyggelsen torna upp sig, just det, torna. Ett gammalt magnifikt vattentorn i tegel stod givakt för oss.
Redan här anade jag att staden var ganska så gammal. Läste på efteråt att stadens äldsta hus var byggt på 1500-talet.
Långa köpgator går utmed vad jag förmodar gamla kustlinjen. Ett stort torg ligger mitt i gamla delen som har både hus från 1600-talet liksom nyare kåkar.
Försökte fånga lite av varje i bilderna som syns nedanför.













Som du ser så det en modern stad på drygt 36000 invånare i själva staden, medan kommunen har allt som allt cirka 60000 personer registrerade.
Det riktigt moderna och det riktigt gamla såg ut att vara bra separerat, en pärla som jag ska utforska vidare längre fram.
På knappt ett år har Lalle och jag besökt, och fotograferat av, Roskilde, Hilleröd och nu Köge. Snart dags att söka sig till inre delarna av Köpenhamn för ett fotobesök.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...