torsdag 7 mars 2019

Eslöv Sveriges tråkigaste stad? ALDRIG!!!

Om du inte varit i Eslöv och besökt leksaksmuséet där, då har du inte sett Eslöv på riktigt. Första gången jag var där invigdes muséet av ingen mindre än Eslövs-sonen Johan Glans. Blyg stod han på trappan och sa de utvalda ord han föresatt sig, och sedan var det friyy fram att besöka det hela. Redan då var där mängder av Barbie-dockor, Märklinjärnvägar, bilar i skala 1:43, i skala 1:18, järnvägar, detaljer som bilar, tågvagnar och mycket mycket mer. Efter det var jag där för cirka 5 år sedan och ytterligare mer saker hade tillkommet. Ännu mer impad blev jag den gången.
Och så idag för tredje gången besökte jag utställningen. Tala om att imponeras ytterligare. Nu hade de utvidgat till hela nedre källarplanet också, med mycket olika figurer från filmer och även militära räder. Dessa "gubbar" bör varit i skala 1:10 eller kanske 1:18. Väldigt välgjorda. Håkans passion av att bygga modellflygplan syntes också, då det bör ha funnits över 100 modeller i skala 1:72 och större ockås för den delen.
Jag rekommenderar dig verkligen att besöka detta fantastiska ställe, där entrén inte avskräcker, endast 60 kronor för vuxen. Du hittar muséet bara rejäla stenkast öster om stationen. Kommer du med tåg (vilket är smidigast) går du under spåren och kommer upp intill ICA, där går du rakt fram förbi hyreshusen. Väl ute på gatan tar du vänster och ser skylten en bit bort på höger sida. Kvarngatan heter gatan.

























Exakt hur stor lokalen är, eller hur många kvadratmeter den egentligen är, vet jag inte. Det jag vet är att ägarna till muséet drev en konfektionsfabrik här fram till slutet av 1900-talet. Som mesta hade ESS-kläder ett 60-tal anställda som sydde och fixade arbetskläder till lokala småföretag, bland annat min gamla arbetsplats TRAMO.
Det är nästan så jag vill ge dig en order: Åk dit och se allt själv!!!

Oj, jag höll på att glömma vad man först ser vid entrén, BARBIE-dockor i massor!!!

/ Lars

2 kommentarer:

CG sa...

Lars! Har själv varit där några gånger och det är IMPONERANDE. Inte bara för alla sakerna utan hur man valt att exponera tingen. Så välgjort och ändå verkar det som om far och son fixat det mesta... Roliga bilder genom din lins!

larsfotografier sa...

Håller med dig fullständigt. Sundbergs har verkligen lagt ner mycket tid, energi och pengar på detta stora projekt. Åker mer än gärna dit fler gånger.
/ Lars

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...