onsdag 27 mars 2019

Ett "måsteställe" att besöka!

Ganska prick mitt i Skåne ligger denna sagolika plats, Söderåsens Nationalpark. Det är en ravin som mellan högsta och lägsta punkten når cirka 100 meter. Vid Kopparhattens utsiktsplats kan du se långt bort mot öster.
Min vanliga rutt i denna terräng är nere i dalgången. Spänger är utlagda någon km in i ravinen, vilket gör det ganska enkelt att ta sig fram. Mitt, oftast, primära mål är en liten fors cirka en km in i ravinen, en som just igår hade hyfsat mycket vatten. Stativ, ND-filter och fjärrutlösare gjorde susen. Bilderna något mörka, men å andra sidan är det ganska dunkelt mellan ravin-sidorna.




















På tillbakavägen stannade vi upp och samtalade med en yngre kvinna som kikade upp i ett träd. Jag frågade vad för fågel hon kikade på. En fladdermus var det, inget annat. Den satt på trädstammen 5 meter upp.
Bussen kom cirka 10 minuter efter vi kommit till hållplatsen. Väl i Klippan fick vi vänta på tåget, och då passade vi på att äta vars en baguette som gjodes medan vi väntade. Fantastiskt gott!!!

/ Lars

1 kommentar:

Matts Rydén sa...

Japp...håller med..
Skäralid är ett absolut måsteställe i skåne. Nu har man dock varit där så många gånger, så man vet när det är som fotoskönast. Våren med allt vatten, sommarens grönska, höstens färger och vintern isbildning.

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...