söndag 30 juli 2023

Dessa män med sina flygande maskiner!

 En hobby som många män (jag såg inga kvinnor som flög) tycker är avkopplande, det är att flyga kontrollerade flygplan nere från marken.

Min bror är en av dom som lät mig hänga med till Helsingborgs modellflygklubb, och deras lilla flygfält strax öster om stan. Just denna fredag var det ett så kallat jetmeeting, där modeller med riktiga jetmotorer skulle dåna fram. Som tur var, eller att flygkaptenerna var så kunniga i manövereringen av sin kontrollpaneler, så hände inga oväntade manövrar, förutem en maskin som inte fick ut hjulen vid landning, men kom ner på ett säkert sätt i gräset.

Här fanns många skalamodeller, men även fantasiflygplan. Det var en upplevelse att se dom igång.

Tack bror för att jag fick hänga med.






















Tro mig, de ser ut att vara riktiga flygplan där man kan åka i, men nej, alla är fantastiska modeller med massor av timmar bakom i verkstäder och garage.

En fröjd att få uppleva.

/ Lars

Inga kommentarer:

Helsingborg i svartvitt!!!

 De senaste åren har det hänt mycket i de centrala delarna av Helsingborg, ja hela tiden sen min flytt därifrån 1989 har mycket skett. Bland...