onsdag 19 juli 2023

Mellanskånes största stad!

 En fördel med att ha sommarkortet hos Skånetrafiken mellan den 15 juni och 15 augusti är att man kan besöka mål som normalt sett inte görs. Nåja, nu brukar jag ju besöka min gamla hemsatd lite då och då trots att jag inte har någon anknytning dit längre.

Det är ju ändå så att där man vuxit upp drar en lite extra. Minnena går tillbaka till 1963 då familjen flyttade hit från den lilla orten Sunhultsbrunn, numera i Aneby kommun i norra Småland. Det var en stor omställning att från ett samhälle på knappt 200 personer komma till en "storstad". En av första dagarna vi bodde där i ett nybyggt hus på Vallarevägen 19 så kom ett flertal ungdomar dit och knackade på och ville se vem jag var. Inget jag direkt ville, men vad gör man.

3:je klass t. o. m. 6:e var på Västra skolan, för att sen övergå till en nybyggd skola på norr, Norrevångsskolan. Även gymnasiet kom att bli på nybyggda Bergaskolan längst ut på öster i staden.

Som du förstår så vill jag ju återkomma för att öka på minnena lite grand.

Andra händelser i Eslöv var att där var min första lägenhet, första jobb, och kanske framför allt att vara med i scouterna på Kvarngatan hos SMU (Svenska Missionsförbundets Ungdom). Framöver ska jag lägga ut bilder från tiden med läger, hajker mm.












/ Lars

Inga kommentarer:

Helsingborg i svartvitt!!!

 De senaste åren har det hänt mycket i de centrala delarna av Helsingborg, ja hela tiden sen min flytt därifrån 1989 har mycket skett. Bland...