måndag 3 december 2018

En bild som säger ingenting!

Eller kanske ändå. Tagen på 70-talet uppe på Hovfjället i Torsby kommun. Vi hade ett läger nedanför på en gård vid namn Vägsjöfors. Det syns inte på bilden att vi hade kring 20 minusgrader precis hela tiden. Solens strålar inmundigades av dessa personer, varav två tycks gilla glass när som helst.
Jag hade förmånen att följa med ett gäng stockholmare dit ett vårvinterlov.
En dag så smög vi oss på ett 10-tal älgar som gjort spår i den hårda snön nära gården.


Resan dit var ganska omfattande för mig som då bodde i Eslöv. Åkte med tåg till Stockholm och övernattade hos Erland på Ljusstöparebacken, innan vi nästa dag tog oss in till Högbergsgatan väldigt nära Slussen. En buss väntade och tog oss ända fram. Ett minne jag har är att under hela tiden vi inte använde bussen stod den på tomgång för att inte frysa till is. Några av oss fördrog väl där på plats att åka i de fina preparerade skidspåren, medan andra ville utför.
- Jag trodde inte skåningar kunde åka skidor, fick jag höra.

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...