onsdag 5 december 2018

Fiskstimm, Jultomten och ekivok i Helsingör.

Helsingör har jag besökte ett flertal gånger de senaste åren, men vägen Lalle och jag gick under tisdagen har jag nog inte promenerat tidigare. Jag såg detaljer och annat som jag inte minns jag sett tidigare i alla fall. Både skuggspel, jultomte och annat syntes under "resans gång".
Ett stopp som är ett måste var gång är en avstickare till klostret som ligger mitt i stan. Man kan nästa ana att Helsingör var en mycket viktig plats förr i tiden. Staden blomstrade av att det togs ut tullavgift för alla fartyg som passerade i sundet, och där Kronborgs slott var sista utposten i Öresund.

















Så här ser du ett axplock av gårdagens vyer. Bilden med porten och ett fönster på var sida gillar jag nog bäst idag, för den lilla hundens huvud nere i höger hörn.

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...