torsdag 10 januari 2019

Längs Hammarsjön!

Precis där Helge å rinner ut i Hammarsjön befann jag och Lalle oss igår. Starten gick från stationen där lokalbuss 1 tog oss ut till Hammarslund. Bara några hundra meter västerut stannade vi först till vid Ekenabben, som faktiskt bestod mest av tallar. Vi anade att detta är ett ställe Kristianstadsbon gärna tar sig ut till. Fina cykel- och gångvägar längs Hammarsjöns östra sida med höga vallar enbart för att vattnet från sjön inte ska rinna in och dränka Kristianstad. Sveriges lägsta punkt finns bara några hundra meter från sjön. Den punkten ska befinna sig 2,32 meter under havsytan och ligger. För att hitta den ska du söka dig till Ringvägen som går in mellan reningsverket och en bensinstation.
Jag hoppas att bilderna kan föra fram stillheten som rådde på platsen längs sjön.








Väl inne i staden så är en naturlig del i gåendet att ta sig till Naturum på andra sidan Helge å. Tyvärr är där bara öppet på helgerna vid denna tidpunkt på året. Förhoppningen, från min sida, var att kanske se både utter och kungsfiskare. Inget av det syntes till denna gång.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...