måndag 8 februari 2021

När man väl fått nys på den!

 Första gången jag fick syn på en var i mitten av 1970-talet. Vi skulle paddla kanot från Stockamöllan. Jag var först vid iläggningsplatsen när den for iväg. KUNGSFISKAREN!

Tänkte inte så mycket på det sen, men kom på första mötet när jag nästa gång fick syn på den. Eller rättare sagt när jag fick reda på att den synts till vid mitt "vattenhål" Husie mosse. Det var många år sedan den dök upp där första gången. Jag letade och letade och letade utan att se den. Jag insåg att jag tittade på fel saker. Den flyger i en rak linje som en pil, och fast den är så vackert färgad i sina fjädrar är den svår att se. Nu ser jag den där nästan var gång jag befinner mig vid mossen.

DEn här däremot som fotograferades idag är från en annan plats i Malmö. På en sträcka av cirka 100 meter kom den fram och tillbaka hur många gånger som helst. Vi stod helt öppet och den satte sig kanske mindre än 10 meter från oss ganska så ofta. Jag ska dit ofta och spana kan du tro. 

Hade mitt 70-200 mm inkl. extender på min Canon 6D mark II vilket gör 280 mm. Sigma 150-600 lånade jag ut till min kompis Matts.

Som du märker så fick en orädd häger också få visa upp sig.
















Det är inte alls konstigt att den kallas juvelen, eller hur?

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...