tisdag 14 februari 2012

På min lilla runda

Då ser jag aldrig rådjur eller större djur, förutom hundar som jag väl knappast kan räkna in, eller? Nä, tänkte väl det ...
Själva naturupplevelsen är det som får både ner mig i varv som ny energi för fortsättningen av dagen. Husie mosse är "min" plats på kartan där jag får allt detta. Längst i söder av den lilla sjön finns en bänk som vetter ut mot en liten ö i sjön där framför allt gräsänderna håller till och bygger bo. Andra gäster i vattnet är en svan-familj som väldigt ofta får upp till sju ungar. Gäss av olika slag häckar också där precis som sothönsen. Det är dock inte så mycket fågel där nu som när sjön var alldeles ny. Just det, den är konstgjord!
En karta över området ser du precis nedanför här ...


Husie mosse nere till vänster i kartan

Området är inte stort men ändå tillräckligt för mig och alla hundägare i området kring gamla LV 4:as område. Vet inte hur många gånger jag varit där de senaste 15 åren, men de är många precis som mina fotografier därifrån ...











Vid ett speciellt tillfälle varje år tar jag mig dit oavsett om jag varit där 1000 gånger innan, och det är när orkidéerna börjat blomma. Det ni, de é en häftig grej för en som tycker om denna växtfamilj ...
... ett exemplar av blomman ser du nedanför ...

Troligen en Majnyckel (Dactylorhiza majalis)

/ Lars



4 kommentarer:

Tammy sa...

Ahh, vilka härliga vintriga bilder - dom ser t.o.m lite krispigt läckra ut :o)

Låter som ett intressant ställe du besöker!

Mvh Tammy

larsfotografier sa...

Tack Tammy för dina ord. Stället är väldigt lättillgängligt och fint. Ser ofta en brun kärrhök segla över ängarna här, liksom ugglor som smyger någon meter upp i luften o letar efter någon liten sork.
/ Lars

Hans-Ove sa...

Det är väldigt lätt att bli hemmablind och inte se det som finns i vår närmaste omgivning. Det har du inte blivit vilket är bra. Visst är det kul att uppleva nya platser, men absolut inte glömma att återvända till sina favoritområden.Då får vi också uppleva ett område som vi kanske inte har besökt.

larsfotografier sa...

Ja Hans-Ove, så är det att den närmsta omgivningen oftast missas just p.g.a. att det är nära. Man kan ju besöka platsen nära sig vid olika tider på året och få olika karaktär på bilderna liksom att ta rundan åt andra hållet. Vid ett vägskäl kanske jag normalt tar till höger, så varför inte pröva åt vänster nästa gång. Tror alla platser är väl värt ett besök lite då och då.
/ Lars

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...