torsdag 18 juli 2013

Bastardsvärmaren, karminspinnarlarven och allmän metallvingesvärmare

På en liten yta i Malmös utkant, en plats Matts Rydén besöker ofta, där gick jag idag vid 07.30-tiden. Jakten har börjat!
Väl där letade jag upp Stånds, som värdväxten till larven heter. På ett fåtal av dem satt denna vackra lilla larv och käkar för glatta livet. Fångade några bilder på djuren, vilket inte alltid är så lätt då vinden tar tag i växterna. De stånds jag upptäckte larverna på där var det färska blommor på, och de med vissnade såg jag inga larver alls.






Så ser alltså karminspinnarlarven ut.

Bastardsvärmaren och karminspinnaren påminner mycket om varandra, men där Bastarden har grövre antenner. Färgmässigt kan det vara svårt att skilja dem åt annars.







Bastarden sätter sig ofta på denna typ av växter du ser på bilden.
Och avslutningsvis så visar jag en bild som togs igår, och som av en slump jag hittade namnet på, nämligen allmän metallvingesvärmare


Så ser den ut, samma typ av form, men med lite annan färg så att säga.

Läs mer om karminspinnaren på wikipedia, om bastardsvärmaren och slutligen om allmän metallvingesvärmare.

/ Lars


5 kommentarer:

Kikki Sandström Inspiratör o Coach sa...

Fantastiska bilder. Jag som inte är fotograf blir väldigt imponerad. Inte bara av bildernas kvalitet utan även av att du lyckats fånga dessa insekter på bild.

larsfotografier sa...

Tack Kikki!
Det är många gånger lite tålamodsprövande att stå och spana in de små liven, och att sedan hitta skärpan i rätt ögonblick. Här i Malmö är det sällan helt vindstilla, vilket hade underlättat en hel del.
Ha en trevlig helg!

CG sa...

Jag håller med Kikki och även om jag har egen kamera så undrar jag om det är fel på den när jag ser dina bilder..... !

larsfotografier sa...

Oj oj oj, som du tar i. Gäller att inte nöja sig med endast en bild, utan ta flera så kanske någon blir skarp och komponerad som man vill ha den.

Matts sa...

Härliga bilder på vackra insekter...metallvingesvärmaren har jag inte själv kommit förbi...än ;-)

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...