onsdag 17 juli 2013

En dag innan Sjöbo marknad ...

... var jag och Lalle i Sjöbo en sväng. Gick från busstorget till Åsumån som ligger alldeles i den norra delen av samhället. Ingen av oss hade varit just här tidigare.
Vi vek kanske av lite för tidigt och kom förbi något som skulle kunna vara vårdhem eller liknande. Gick sen längs kante på en äng där jag till min glädje fick se två fjärils-arter som inte setts av mig tidigare. En smaradg-grön sak och en knallorange.




Glad i hågen spankulerade vi vidare in i ett snår av björk och hassel. Ganska så svårt att passera, men vi lyckades.
Över ett stengärde och ett staket så var vi inne i en hage med massa gamla ekar och bokar. 
Nu så här i min ekoxe-iver spanade vi givetvis efter denna fina skalbagge, utan framgång visserligen, men ändå.
Vidare ner mot ån som rann intill i en fåra, och med lite konstgjorda fåror i betong.
Höga rabarberliknande växter mötte oss och bugade så vackert när vi promenerade förbi. Här stannade vi till en liten extra stund på grund av alla sländor som for fram och tillbaka. Några fastnade på plåten ...




Det härliga mönstret du ser på en av bilderna är en mängd skräddare som dansar på vattenytan, vilket skapare en fantastisk syn.
Längre fram mötte lite strid ström där bilderna får sätta stopp för denna gång.




Som sagt, här blir det stopp, eller . . .


Ja, nu.
En dag innan marknad, för imorgon smäller det.

/ Lars

2 kommentarer:

Monica S Engell sa...

Likte så veldig godt de vannbildene dine her, Lars!
For ikke å snakke om serien av de scannede flybildene,- kjempecoole!
:)

larsfotografier sa...

Tack Monica!
Av vattenbilderna är det den första där "skräddarna" flyter runt på ytan som tilltalar mig mest.
Bilderna med flygen på är över 20 år gamla, det du ;-)

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...