fredag 13 september 2013

bara 333 meter

Ungefär så långt har jag till en talldunge nära hemmet. Det är ett ställe som jag försöker komma till i olika typer av väder, för ljuset blir så annorlunda här. Här har jag tagit både soluppgångar, solnedgångar, dimmiga dagar soliga dagar, ja nämn vad jag inte lagt tid på här.
Redan för snart 40 år sedan var jag i krokarna under nästan ett år. Då var det lumpen på LV4 som gällde, och av området minns jag inte mycket. Precis nedanför denna talldunge fanns i alla fall en skjutbana som användes av oss då och då, liksom en trekilometers-runda som gick längs med dagens vatten vid Husie mosse och upp för backen mot Kvarnby by.
Härom dagen så tog jag en stilla promenad vid talldungen som du ser nedan.







Absolut en av de skönaste platser jag har i närområdet. Sträckan mäter cirka 1 km från norr till söder, från HEAB till i höjd med Husie kyrka i söder.

/ Lars


5 kommentarer:

Camilla Alvén sa...

Vad skönt att bo så nära en talldunge, förstår att du gärna går dit.
Ha en skön helg

Nitas sa...

Så vackra bilder och jag som är uppväxt vid en talldunge eller "Tallmo" som jag kallar den här uppe , bara älskar dessa ståtliga furor :)// Anita

larsfotografier sa...

Jag tror att varje människa har en liten oas nära hemmet, och om inte så borde man skaffa sig en.
Ha en trevlig helg!

larsfotografier sa...

Visst är det något speciellt med tallen. När kronorna hänger över en känner man sig nästan omsluten och trygg, eller hur ;-)

Trevlig helg Anita!

Matts sa...

Detta är en väldigt fin bildserie Lasse...du behärskar verkligen ditt närområde.

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...