söndag 5 juli 2020

Alla är vi samlare!

Jag har varit samlare från och till i alla år. I barn- och ungdomsåren var det frimärke som gällde, och som senare övergått i att samla både på konst och vykort. Inte i någon större utsvävning, utan så där lagom.
Idag lägger jag in några vykort från Malmö, och som gavs ut i början av 1900-talet. Platserna är kanske inte helt lätta att placera idag, men vi får se om jag lyckas!


Mycket av denna plats känns väl igen idag också. Några hus har försvunnit och ersatts med andra. Kiosken? i förgrunden är borta liksom huset till höger, ett hus som ersatts med det som Swedbank befinner sig i idag. Lite längre bort finns idag Sankt Jörgen med hotellet, och förr även en restaurang på hörnan där Södergatan börjar. Skorstenen i fonden är borta, och jag vet inte vad för fabrik den tillhörde, men det går ju att forska i (läs: kolla med kusinen).

Inte helt säker på var vi står exakt, men misstänker att kvarteret till vänster är Sankt Gertrud och huset därefter finns Oasens blommor på hörnan.

Brandstationen såg ju ut att ligga lite ödsligt då, jämfört med dagens omgivande miljö.

Kolla in hästspårvagnen på bron, känn hur allt lunkade på i lagom takt, ingen stress här inte. Det vita huset länst upp i bilden, precis efter brandstationen är Dahlgrenska stiftelsen, som revs för ganska många år sedan nu. Idag finns ett hus som kläddes i rostig plåt och som faktiskt ändrat karaktär efter några år i ur och skur. Idag en vacker rödbrun nyans på det.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...