fredag 10 juli 2020

Konsten i mitt hem 3.0

Första gången jag såg något som Carin Baekmarck gjort var i juni 1980. Hur kan man komma ihåg något sådant datum, så när på dagen t.o.m. (runt den 20:e). Jag började jobba uppe i Ödåkra på ett som det hette på den tiden, elevhem. Där hade chefen plockat med sig några konstverk från något centrallager som Malmöhus läns landsting hade någonstans, och ett verk då av just Carin. Blev impoenad av hennes enkla penseldrag som skapae vackra landskapsmotiv. Denna fann jag på Tradera för några år sedan, en akvarell som är väldigt liten i formatet, men fin liten pärla att hänga upp på väggen.
Carin föddes 1941 i Riseberga, Ljungbyhed (undrar om hon kan vara släkt med Nils Forsberg d. ä. som också kom från de trakterna, för det är jag) och har gått på Skånska målarskolan där Tage Hansson undervisade henne.


Den målade ytan mäter ungefär 8,5 x 5,5 cm.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...