måndag 14 december 2020

Detalj av Brassia o Phalaenopsi

 Någon gång vid denna tiden år 1986 besökte jag en kombinerad fisk- och orkideutställning på Baltiska hallen i Malmö. Malmö akvareiförening och Sydsvenska orkideföreningen samarbetade och gjorde en fantastiskt fin utställning. Redan innan hade jag börjat intressera mig för orkideerna och dess värld. Den allra första orkide jag över huvud taget köpte var en Cymbidium. Blomsteraffären låg på Södergatan i Eslöv, om det var 14 eller 16 vill jag lämna därhän. I alla fall, intresset hade börjat då när jag precis flyttat hemifrån 1977. Okunnig på området skapade ju snart en vissen växt, o det fanns inte mycket literatur heller vad jag minns. 

Nåväl, åter till utställningen 1986 där nästa orkide inhandlades. Oncidium ornithorhynchum hette lilla vackra växten. Små blåaktiga blommor som doftade ganska gott mot kvällningen. 

Efter det har jag säkert haft bortåt ett hundratal olika arter, både rena arter som hybrider. Gillar framför allt de med mindre blommor.

Jag tog några bilder på en Brassia-hybrid och en Phalaenopsis-hybrid i helgen.



Sa jag att det var närbilder? Nä, men så är det.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...