lördag 5 december 2020

Inpå knuten!

 Precis när jag drog mig ut för att fotografera så kom även solen fram. Jag hade vissa förhoppningar att kunna fånga några domherrar på bild, och kanske till och med kungsfiskaren. Inga domherrar såg jag till, men däremot kom kungsfiskaren farande i full fart förbi mig i södra änden av den lilla sjön. Han inte få upp kameran.

I andra änden av sjön har några välvilliga fågelvänner satt upp lite matapparater till fåglarnas glada tillrop. Stod en stund och iakttog dom när en hackspett, modell större satte sig och mumsade den också. Precis som grönsiskan, talgoxen och blåmesen gjorde.

Ute på fältet intill stod ett stort antal vitkindade gäss och skränade, och dessutom for iväg som ett skott när ett mindre flygplan kom över dom. En liten bit längre bort höll bonden på att plöja marken för nästa års grödor, till måsarnas stora glädje. Maten kommer ju nästan rakt upp i näbben på dom.
















Jag höll på att glömma att säga er att några korpar kom flygande och gjorde ett varv över sjön innan de flög vidare norrut, kanske för att vila i telemasten inne på HEAB strax intill där jag har min boning.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...