måndag 28 december 2020

Rost och betong!

 Fast vi börjar med betongen. Länsstyrelsen hade sitt kontor här när Skåne var uppdelat i Kristianstads län och Malmöhus län. Bernt Nyberg är "pappa" till denna byggnad. Detta som du ser här är liksom bara den nedre våningen av byggnaden, den övre är nog det som gemene man känner igen mest. Där finner du rör på både vågrätt och lodrätt. Lite som George Pompidou centre i Paris.

Fast uppriktigt sagt trodde jag platsen var ritad av Malmös egen "betongarkitekt" Sten Samuelsson, ända tills min bror sa att det var Bernt.

Några andra intressanta verk av Bernt är en Driv-up bank i Höllviken, annexet till gamla landsarkivet i Lund, Västervången och Ulvåsagården i Eslöv samt Klockarebackens kapell i Höör. 






Bara några kvarter närmre Värnhem i Malmö finns detta hus klätt i plåtar som ska rosta. När de sattes upp var rostandet inte klart än, men nu börjar karaktären komma på plats. Det utsågs nog till årets fulaste hus hos arkitektupproret. Något som för mig verkar lite underligt är ungefär samtidigt blev ett annat hus i Malmö klätt på utsidan av samma typ plåtar, men jag har inte hört någon "spy galla" över det huset. Vilket? Jo Saluhallen, det gamla godsmagasinet inteill Malmö live och Västra station.






Men nu är det ju så, smaken är som baken, delad.

En liten detalj från min närmsta familj, pappa gjorde något jobb till Bernt Nyberg på Länsarkivet i Lund.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...