torsdag 8 februari 2018

900!

Många ställen har jag varit på, men aldrig där jag hamnade denna dag. Platsen hade jag spanat in på Eniros karta över delar av Kävlinge kommun. Zoomade in Furulund, en ort jag har varit i flertalet gånger då några av min mormors systrar bodde där. Yllefabriken var den stora arbetsplatsen som idag är jämnad med marken, och ersatt av bostäder. Även mormor och morfar jobbade där då de bodde i Furulund fram till mitten av 1930-talet. Det kan ha varit huset med spelbutiken som ligger på Kungsgatan, men är inte helt säker på det.
I alla fall tog jag och min gode vän Lalle (han heter Lars-Anders, men det vet nästan ingen) buss 122 från Kävlinge station till hållplatsen Ö Hög bara några km från där bebyggelsen i Kävlinge slutade. En väg leder ner mot Kävlingeån, eller om den heter Lödde å här, det vet jag inte. Blev faktiskt lite bekymrad över att cykelvägsskylten var överstruken, och fick en flashback om en artikel i en tidning om att bron var avstängd. Platsen heter Högsmölla och här finns ett långsträckt vattenfall på någon meters höjd, liknande den som finns inne i Kävlinge vid Folkets park. Bron fanns där, och skapade inga problem med övergången. Blev förvånad att jag inte upptäckt detta ställe innan.








Med det strömmande vattnet är jag övertygad om att Strömstaren finns här. Har ju sett den på två andra platser i just denna å vid tidigare tillfälle, en gång vid ett liknande vattenfall när Håstadsmölla i Örtofta och alldeles intill där Överskottsbolaget hade sina första lokaler, innan det flyttade till Löddeköpinge och även har bytat namn till Ö & B.
Kärt barn har många namn, Klingavälsån, Kävlingeån och Lödde å. You name it!

Just det, namnet på dagens inlägg kan du härleda till att det är nummer 900 i ordningen.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...