tisdag 6 februari 2018

Minnesbilder - och minnesluckor!

Alla har vi någon plats och någon tidpunkt i livet som var speciellt minnesvärd. Jag har det i alla fall.
I min barndom flyttade vi ett par gånger i ungefär denna ordning.
Malmö - Tranås - Sunhultsbrunn - Eslöv. Den plats jag minns mest med välbehag var Sunhultsbrunn i norra Småland, idag i Aneby kommun. Flytten därifrån, en håla på kanske 150 personer, till "storstaden" Eslöv med knappt 10000 personer var stort. Vi hamnade i ett nybyggt, eller nästan färdigt hus på Vallarevägen 19c ganska nära centrum. Jag minns faktiskt första grannarna vi hade där, Olle och Åsa med barnen Staffan och Sonja. De bjöd på mat redan första kvällen vi anlänt, och det skapade en fin vänskap mellan mina föräldrar och Olle och Åsa. Grannarna ovanför oss Kjell och Viveka blev involverade med oss på första våningen.
Flytten gick vidare året efter, 1964, till Ryttarebacken ute på väster. Ett kjedjehus nära Äselunden, en välvd yta med enbart gräsmatta och några tallar. Idag en skön lund.
Egentligen har jag mer minnesbilder från Sunhultsbrunn än från Eslöv, trots att vi bara bodde i cirka 4 år i norra Småland, medan tiden i Eslöv för min del blev ungefär 17 år
I Eslöv var klimatet hårt och jag var inte beredd på det precis. Minns inte skolan som något positivt alls, med undantag för några lärare som t.ex. Curt Paulander, en man jag hade som scoutledare i Missionskyrkan på Kvarngatan, och även Åke Gille. Scouterna ja, en tid som jag gillade mycket, i alla fall de första åren.

Fast de allra bästa minnesbilderna kom från Helsingborg som blev min bostadsort i 9 år, nästan hela 80-talet. De 3 första åren där var kanon, en tid jag ibland återkommer i mitt sinne.

Nog om det, idag besökte jag en av orterna där jag växte upp, ESLÖV!
Lite bilder med förklarande text här nedan.

Gamla vattentornet speglar sig

Rådhuset, numera kulturskolan

Kyrkan i s.k. Eslövsgotik

När jag skulle flytta hemifrån 1977 fanns bostadsförmedlingen här.

Församlingshemmet

Stenberget skapat av "Eslövskungen" Christian Nilsson

Så här var bebyggelsen i begynnelsens Eslöv

Vallarevägen 19C. Vi bodde på första våningen till vänster

Sten Stensson Sten, hotellet nu utan trappa

Eslöv, så är det!

Köpmannen rakt över gatan från stationen sett.

Detta är både första och sista bilden, för så ser det ut när man både anländer och åker iväg.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...