torsdag 22 februari 2018

En färgad svamp!

Nu och då så sätter man lite färg på Hyllie vattentorn. För inte så många år sedan fanns bara vattentornet ute på Hyllie. Närmsta bostadsområde var Lindeborg och Holma, samt Kroksbäck i södra Malmö. Det syntes från långt håll, och man hade det som ett riktmärke i Malmö, precis som Kockumskranen var.
När jag bodde i Eslöv och vi for till "storstaden" Lund kom vi precis utanför Eslöv upp över en backe där både kranen och detta vattentorn syntes tydligt och klart. Avståndet måste varit cirka 3-3,5 mil fågelvägen.


En gång har jag besökt toppen av detta torn, och det var någon gång på 1980-talet då jag bodde i Helsingborg och skulle på en lite annorlunda tillställning just där.
Längst upp fanns en restaurang som bokats av Sydsvenska Orkidésällskapet för en årlig landskamp i odling mellan Sverige och Danmark. Vill minnas att Danmark var överlägset bäst då i alla fall. Hur det är idag vet jag ej.
Enormt många både vanliga och ovanliga arter hade forslats upp igenom den lilla trånga hissen. Imponerande bara det.

En bonusbild på en orkidé får du också se.


Den är fotograferad i min lilla trädgård.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...