tisdag 5 februari 2019

Nu lämnar jag Ystad för Eslöv!

Avtryckarfingret kliade litta grand idag. Tänkte först se omgivningarna på östra sidan om Eslövs järnvägsstation, och ev. besöka leksaksmuseet i metropolen.
Nu bar det sig inte bättre än att under resan till Eslöv med tåg från Malmö så bestämde jag migför att besöka medborgarhuset. Så idag får du se bilder från insidan av detta hus för medborgarna, ett fullt fungerande sådant sedan 62 år tillbaka. Och välkänt är det också bland arkitektstuderande såväl som färdiga arkitekter i Sverige, ja kanske i hela Norden.










Som du ser är det detaljrikt, med mycket kärlek inlagt i detaljerna. Hans Asplund hade precis varit med och ritat på FN-skrapan i New York när han tog med idéer därifrån till Eslöv.
Kuriosa i sammanhanget är att om du står uppe vid gamla rådhuset intill kyrkan, och blickar ut mot stadsparken så kan du se verk av tre generationer Asplund. Längst bort på andra sidan järnvägen syns gamla spannmålshuset som Gunnar Asplund ritade, och ett hus som byggdes på ett antal olika platser i Sverige. Sedan då medborgarhuset ritat av Hans Asplund och stadsparken som är ett verk av Hans son, som jag i nuläget inte kommer på förnamnet på.
Som sagt, idag inomhusbilder, sedan kommer andra från utsiadn av huset samt lite andra platser i Eslöv.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...