onsdag 6 februari 2019

Ute i Eslöv!

Så var det dags för bilder ute i Eslöv, och någon kanske från insidan också.


Ofta är det de små detaljerna som visar att det är något speciellt, som denna trappa, kanske på sin höjd 20 cm bred, och i metall.


På baksidan av medborgarhuset finner man denna entré där de medvetet lagt klinkersen/kaklet upp och ner, och där man tydligt ser vem tillverkaren är. Kan de vara från 50-talet?


Ytterligare runt ut till Södergatan i Eslöv, där detta smideshandtag syns.


Vem vet, kanske ventilationshål av något slag.


Förutom Medborgarhuset är Eslöv även berömt för kyrkan, som är gjord i en nygotisk stil, kallad just för Eslövsgotik. Peter Christian Sörensen ritade och hela bygget invigdes den 29:e november 1891.


Tände ett ljus som ett minne av mamma som i dagarna dog för fyra år sedan. Kyrkan har även andra minnen då både jag och mina bröder konfirmerades just här.


Tegeldetaljer precis utanför entrén till kyrkan.


Ännu mer detaljer.


Här bakom grinden fanns på slutet av 1960-talet ett discotek i källarvåningen. Jag var där enbart en gång, för detta är inget för mig. Trollsjögatan 5B är adressen idag. En pampig patriciervilla.


Och även detta verk av Eslövskungen Christian E. Nilsson, det som kallas för stenberget var, och som troligen byggdes med Babels torn som förebild. Gustave Doré Hade gjort någon bild som kan inspirerat herr Nilsson.

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...