söndag 11 december 2011

Äntligen ...

... äntligen har jag besökt det! Kåken som står intill infartsvägen söderifrån i Helsingborg. Hur många gånger har jag inte passerat det på väg till Helsingborg, och då redan på 1980-talet när jag bodde där.
Igår åkte jag till Helsingborg för att träffa Lalle för att få igång hans blogg. Innan dess var min tanke att gå en sväng med kameran inne i centrala stan men ändrade mig i sista stund och åkte till Råå istället. Var nyfiken på om ån var översvämmad vilket den var till en viss del.
Visst ja, garveriet (ingen plats man skrattar åt precis) skulle ju ligga längs ån mittemot Pålstorp. Till min besvikelse så hade de jämnat det med marken och börjat påla marken för någon större byggnad :-(


Ättekulla, Helsingborg

Friggoscandias kontor




Huset är så pass intressant att jag kommer att ta mig dit igen. Hållplatsen heter Raahus och bussen 297 mot Ekeby.
Gjorde dem medvetet i svartvit då intrycket blir lite "häftigare" ...

/ Lars



2 kommentarer:

Matts sa...

Riktigt coolt...härlig arkitektur. Vi måste få ihop en gemensam ledig dag och då kanske passera denna byggnad.
Ska Lalle börja att blogga.?

larsfotografier sa...

Jag har väl "övertygat" honom lite. Som jag skrev så har jag sneglat på denna byggnad i många år. Misstänker att en viss Sten Samuelsson ligger bakom denna kåk. Han ritade även Lekatten som är hörnet vid Karl Gustavs väg och S. Förstadsgatan, Malmö stadion och troligen länsstyrelsen i Malmö (det huset med alla rören liggande utanpå)
Absolut kan det vara ett av målen denna fotodag som (snart?) kommer

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...