onsdag 18 januari 2012

Orkidéer - en passion

Någon gång strax efter jag flyttat hemifrån i mitten av 1970-talet skaffade jag min första orkidé. Det var en Cymbidium, en sån där man nästan bara får tag på kring julen, och som aldrig kommer tillbaka i blom. Självklart dog den nästan på studs, troligen av för mycket vatten.
100 spänn kostade den, inköpt i en blomsteraffär på Södergatan i Eslöv. Minns nästan hur expediten såg ut med.
Tappade sugen en aning då, men den återkom. Tror det var i november 1985 jag besökte en kombinerad akvareiutställning och orkidéutställning på Baltiskan i Malmö. Gick med i sydsvenska orkidesällskapet året efter. Kan säga att på utställningen köpte jag den första orkidé jag fick i blom året efter, en Oncidium ornythohynsum (inte säker på stavningen) som hade små blå blommor och som även doftade mot vaniljhållet. Efter dessa två blommor har jag säkert haft bortåt ett hundratal olika arter som hybrider.


Bilden nedan visar ingen inomhus-orkidé utan en som jag köpte på föreningens ena möte för ett par år sedan och som troget blommar varje år i min trädgård. Det är en Epipactis gigantea. Tror den förekommer vild på brittiska halvön och i centrala Europa. Jag har ytterligare cirka 5- 6 stycken ute-orkidéer i trädgården varav några blommar årligen.



Väldigt vacker är den i alla fall.
Avslutningsvis så ser du en av de orkidéer som växer vilt ganska nära där jag bor. Från mitten av maj och några månader framåt blommar de så vackert.


Njut av dem, för det gör jag ...
Avslutar med en länk på massor av vackra orkidéer hos www.orchidworks.com
Bläddra igenom ...

/ Lars




2 kommentarer:

Mimmi sa...

ojoj den första..den var otrolig vacker ..en sån har jag inte sett förut :)
kram

larsfotografier sa...

De är inte helt vanliga, men som sagt, de finns vilda längre söderut i Europa, förlåt det är i västra USA de finns vilda. De Svenska varianterna heter
kal knipprot (E. phyllanthes)
kärrknipprot (E. palustris)
purpurknipprot (E. atrorubens)
skogsknipprot (E. helleborine)

/ Lars

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...