måndag 27 augusti 2018

Oasen!

(Klicka på bilderna för att se dem större)

Ett återkommande besök blir det då och då i oasen för mig. En oas som jag hittade redan för över trettio år sedan då min bostad fanns i norra delen av Helsingborg. Då var det norra delen, idag så finns många fler bostäder norr om, i Sankta Maria-området. Det sägs bo över 10 000 personer där, i en stadsdel som inte fanns "på min tid".
Från Kurirgatan som jag hade adressen på gick man ganska snabbt bort till Pålsjö skog, en plats som upptäcktes redan i början av åttiotalet när jag arbetade på en särskola ute på Mattias Güllischgatan intill skogen.

Från stranden upp till Thalassa vandrarhem.

Skogen intill tennisbanorna.


Har du inte besökt platsen rekommenderar jag det verkligen, och varför inte passa på att äta en våffla ute vid den gamla dansbanan som ligger mellan Pålsjö slott och Krematoriet och Pålsjö kyrkogård.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...